Hjelp, det kommer noen!
Til forsiden
HELSEFORHOLD / FAMILIERUSMIDLERSEKSUALITET
 

Dette spørsmålet ble stilt 3.3.2009 og ble besvart 10.3.2009.

Vi gjør oppmerksom på at svaret er eldre enn 6 måneder. Det kan i løpet av denne perioden skjedd endringer eller korreksjoner som gjør at informasjonen ikke lenger er korrekt.
Hilsen driftsansvarlig

Spørsmål:

Hei hei. Jeg har en del spørsmål om kropp og sex som det virkelig hadde hjulpet om du svarte på.
1. Kjæresten min kommer veldig fort. Jeg antar at alle gjør det innimellom, men dette er snakk om som oftest. Det er virkelig en kamp om han skal holde seg lenge. Da må jeg kontrollere han på en måte. Er det noe han kan gjøre, noen øvelser eller noe som gjør at han kommer ikke så fort? Vet om bare en øvelse eller noe. Har du noen fler?
2. Jeg kan ikke få vaginalorgasme. Det bare går ikke. Er det noe jeg kan gjøre? Er den noen jenter som bare har fått maks uflaks her i livet som ikke kan få det?
3. Jeg føler at etter at jeg begynte å få et regelmessig sexliv, hvilket jeg har hatt i ca. 3-4 måneder nå så har jeg lagt på meg. Jeg trener 2-3 ganger i uka pluss at jeg har egenltig ganske mye sex. Hva kan det komme av? Jeg spiser sunt og sånn også. Jeg føler ofte at jeg får luft i magen etter at vi har hatt sex. Er det normalt?
4. Jeg vurderer å begynne på p-pillen, men jeg er litt redd for å forandre meg. Jeg vil at det skal påvirke meg minst mulig. Jeg er ikke overvekting eller undervektig og jeg har ikke noen sykdommer som ligger i familien. Jeg har derimot store problemer med menstruasjonen min. Den er uregelmessig selvom jeg har hatt det i ca. 5 år. Jeg har også utrolige smerter. Om jeg begynner på p-pillen vil jeg ikke ha humørsvigninger, jeg vil ikke legge på meg eller miste sexlyst. Er det noen merker som du kan anbefale?

(Kroppen)

Svar:

Hei!

1. Tidlig sædavgang er vanlig for unge gutter.
Årsaken er ikke nødvendigvis bare fysisk. Mye av seksualiteten sitter i hodet. Det er også mye tanker/følelser som styrer det hele. Mange unge gutter får ofte fort en intens seksuell opphisselse som gjør at de kan få utløsning temmelig raskt. Dette er det mulig å få bedre kontroll med slik at man bedre kan kontrollere og holde igjen utløsningen til man selv ønsker at den skal komme.
Det er flere måter å trene seg opp til å holde lengre.

Man kan:
- Trene bekkenbunns musklene. Det gjør man ved først å finne de rette musklene. Musklene finner man ved å stoppe urinstrålen når man tisser. Når man kjenner igjen disse musklene, kan man trekke disse musklene sammen i to-tre sekunder og slappe dem av i ti sekunder. Denne øvelsen gjentas minst ti ganger hver gang (noen ganger om dagen i noen uker skulle kunne gi effekt).

- Drive start-stopp-trening. Man trener seg da opp til å registrere når sædavgangen nærmer seg, slik at man kan stoppe og utsette den.
Gutter/menn kan trene selv ved å onanere til det nesten kommer. I tillegg kan penis klemmes like ved undersiden av penishodet slik at man hjelper til med å avbryte utløsningsrefleksen. Man stopper så opp til man kjenner at orgasmesignalene glir over (omkring 30 sek.). Deretter kan man ta opp igjen stimuleringen til utløsningen igjen nesten kommer. Slik kan man fortsette flere ganger.
Øvelsen kan med fordel også gjøres sammen med en eventuell partner.

- Bruke kondom. Det kan sette ned følsomheten og dermed utsette utløsningen.

- Bruke kondom innsatt med bedøvelseskrem, for eksempel Durex's performa. Den bedøvende kremen vil sette ned følsomheten.

- Få den første utløsningen fort og deretter ta litt pauseaktivitet til man er klar igjen. Da vil man som oftest holde lengre.

- Skulle de forannevnte tipsene ikke hjelpe kan man oppsøke sexolog (som det dessverre ikke er for mange av). Man kan også oppsøke lege for å få hjelp (som eventuelt kan henvise videre til sexolog).

Mange erfarer at det er en stor fordel å stimulere en kvinnelig partner med forspillaktiviteter før selve samleiet. Da blir kvinnekroppen enda mer klar for samleie og hun kommer nærmere orgasme. Dermed har begge stor nytelse av et kortvarig samleie. Hvis man i tillegg greier å ta noen pauser før mannens sædavgang, der kun kvinnen stimuleres, kan man ha sex over lengre tid og med høy nytelse for begge.

2. Dette er helt normalt. Det er mer vanlig enn uvanlig. De fleste jenter får orgasme ved å stimulere klitoris på en eller annen måte under samleiet. Etter hvert som man blir eldre og mer erfaren, kan kanskje lære seg hvordan man går for å få en slik orgasme. Det er ikke noe mål i seg selv at man må ha en vaginal orgasme. Det er ingen mindre kvalitet eller nytelse av en klitoris orgasme. Derfor skal du ikke stress med dette, og heller fokuser på den nytelsen du opplever når du har sex, og lære om deg selv og din seksualitet og nyte.

3. Det at man legger på seg kan ha mange ulike årsaker. Endring i livsstil, og kosthold, er ofte en årsak. Når man får seg kjæreste, har det en tendens til å bli slik at man blir litt mer passiv enn man eller har vært. Selv om du har mye sex, så vil det ikke gi den store uttellingen på kaloriforbrenning, med mindre man har det over lang tid, og er veldig aktiv.
Det du må se på er hva du spiser, og om du spiser riktig. Kanskje er det slik at du spiser for lite, og ikke får fart nok på forbrenningen din. Man bør ha 4-5 måltider pr dag for å få en jevn og god forbrenning. Samtidig som man da får et jevnere energinivå i kroppen. Trener man regelmessig, vil det føre til at man holder en stabil vekt. Dersom du i utgangspunktet har vært veldig tynn, så vil et par kilo opp i vekt være naturlig for kroppen din.
Hvorfor du får luft i magen etter sex er vanskelig å si. Det kan ha noe å gjøre med stillinger dere  bruker, og hvordan du spenner kropp og muskulatur. Hvor vanlig det er at man får luft i magen etter sex, kan jeg ikke gi deg noe svar på.
Det kan være lurt å prøve andre stillinger for å se om det er bedre i forhold til luftplagene.

4. Det er mange ulike typer p-piller man kan bruke. Det jeg kan anbefale deg, er at du starter på en kombinasjonspille med lavest mulig innhold av hormoner. Det kan være enten Loette eller Mercilon.  Du må i grunn bare prøve et merke, og se hvordan det går. Det er ingen som kan gi noen garanti for om du opplever bivirkninger eller ikke. De fleste opplever at de går bra når de begynner med pillen, man noen er uheldige, og må prøve en del merker før de finner et merke som passer for dem.
Ta deg en tur til Helsestasjon for ungdom der du bor, og be om råd og veiledning, så vil dette ordne seg for deg.
Lykke til!

Hilsen helsesøster.

< Tilbake

 

Nordland fylkeskommune

Sosial- og helsedirektoratet
© 2002-2014 Klara Klok <post@klara-klok.no>. Sidene er utviklet av SERIA.no. Design: KREMdesign AS | Spørsmålsindeks
Skriv ut Skriv ut