Hjelp, det kommer noen!
Til forsiden
HELSEFORHOLD / FAMILIERUSMIDLERSEKSUALITET
 

Dette spørsmålet ble stilt 27.10.2009 og ble besvart 3.11.2009.

Vi gjør oppmerksom på at svaret er eldre enn 6 måneder. Det kan i løpet av denne perioden skjedd endringer eller korreksjoner som gjør at informasjonen ikke lenger er korrekt.
Hilsen driftsansvarlig

Spørsmål:

Jeg er sukkeravhengig!

Jeg spiser sunnt til vanlig og passer på at jeg får nok proteiner, fiber sunnt fett osv. Jeg klarer å spise normalt hver dag helt til klokken 4 når jeg kommer hjem fra skolen. Da går jeg helt amok og dette skjer hvær dag.

På 10 minutter spiser jeg nesten dobbelt så mye som hele resten av dagen og det går i sjokolade, snacks og kakaer i stede for egg, frukt og grovt brød som jeg ellers spiser.

Jeg klarer ikke å la være og når jeg først har begynnt er det vanskelig å stoppe før jeg blir kvalm, og jeg har fortsatt lyst på mer selv om kroppen sier stopp!

Jeg har prøvd å spise mere på skolen, mere til frokost, jeg har prøvd å spre måltidene mine utover i mange snå posjoner og jeg har prøvd å bestemme meg på forhånd om hvor mye mat jeg skal spise når jeg kommer hjem på forhånd. Det hjelper ikke.

Jeg er ikke redd for vekta, men jeg tror at denne måten å spise på kan gå ut over helsa. Kroppen trenger ikke optil 1000 kcal som bare består av sukker, fett og hvitt mel hvær dag klokka 4, det vet jeg. Men jeg kan bare ikke la være.

Jeg er 165 cm høy og veier ca 56 kg. Jeg er ganske fornød med vekta men er redd for å gå opp. Derfor er det et evig mas med å prøve å "veie opp" igjen for sukkerkalasen min slik at jeg ikke får mere ennomtrent 2000 kcal hver dag, noe som betyr at jeg bare har ca 200-300 kcal å gå på resten av dagen i og med at jeg spiser ca 700-900 ckal til sammen med frokost og lunsj på skolen.

Ofte sitter jeg i siste time på skolen og bare lengter etter å komme meg hjem slik at jeg kan putte i meg meningsløse mengder med sukker og kake. Hvis vi ikke har noe hjemme, drar jeg på butikken og kjøper meg noe.Det er veldig frustrerende og tidkrevende å ha denne uvanen og jeg trenger råd om hvordan jeg kan bli kvitt den og heller spise vanlig mat når jeg kommer hjem. Blir veldig glad for hjelp.

Innsendt av jente 16 år

(Kosthold og trening)

Svar:

Hei.
Det er tydelig at du har prøvd mange av de rådene som gis når dette med å regulere inntak av mat blir vanskelig. Kan det være at du ikke har prøvd lenge nok, men vært litt for utålmodig? Det å spise nok mat til frokost, lunsj og middag er den beste måten å forebygge søtsug og overspising på ettermiddag og kvelds. En annen viktig faktor er dette med tilgang på usunn mat.

Det kan være at du er for streng med deg selv og dermed havner i den andre grøfta. Kan du planlegge at du har lov til å spise noe søtt innimellom slik at ikke alt blir forbudt? På den måten kan du hjelpe deg selv til å takle å spise noe søtt uten at det må bli for mye. Det handler kanskje om at du tenker at når du først har spist noe, så kan det være det samme? Det er aldri for sent å øve seg på å stoppe spisingen av godteri før skåla er tom.

Du har helt rett i at det er bedre for kroppen å få mat som gir næring til kroppen enn søtsaker. Det er ikke farlig å spise søtt innimellom, men det som kan skje er at søtsaker tar så pass stor plass i kostholdet at du ubevisst spiser for lite av vanlig mat. Viktig at søtsaker ikke kommer istedenfor måltidene. Nå kan det virke som at du planlegger kostholdet ut fra at du kommer til å spise for mye søtsaker. På den måten planlegger du overspising av søtsaker istedenfor å ivareta det daglige kostholdet som du ønsker. Mye handler om tankens makt. Hold fast på at du skal spise regelmessige måltider og bruke kunnskapen din. Da må du tåle at det i en periode kan bli mer kalorier enn du planlegger, men det kan være rette veien for å komme ut av kaloritellingen også.

Øk aktivitetsnivået hvis du kjenner på en uro og la familien få lov til å støtte deg med å klare å holde på regelmessige måltider og unngå handleturer som innebærer bare søtsaker. Du er ei slank jente og har helt rett i at du ikke trenger å stresse med vekta! Det handler om å snu på vanene og at du må være villig til å tilgi deg selv noen utskeielser, men ikke av den grunn skulke måltider. Kroppen spiller mer på lag med deg når du gir den nok og regelmessig næring. Når du spiser for lite, så gjør du det vanskeligere for deg selv da du kjenner på et økt søtsug.

Midt i det hele handler det om å tåle følelsene og tankene dine uten at det skal føre til et uheldig spisemønster. Vær mer nysgjerrig på deg selv og hvordan du tar godt vare på deg selv sammen med andre og gjennom aktiviteter. Sett ord på hvordan det er å være deg og vis følelser. Ikke la redsel for vektoppgang styre deg, men ta tilbake fokus på hva du egentlig ønsker skal være innholdet i din hverdag. Hva gir deg økt tro på deg selv og opplevelse av mestring?

Håper dette kan være til hjelp.

Vennlig hilsen Klinisk konsulent.

< Tilbake

 

Nordland fylkeskommune

Sosial- og helsedirektoratet
© 2002-2014 Klara Klok <post@klara-klok.no>. Sidene er utviklet av SERIA.no. Design: KREMdesign AS | Spørsmålsindeks
Skriv ut Skriv ut